Uutiset

TÄRKEÄ: Mahdollisen sähköpulan vaikutuksista vesihuoltoon Humppilassa

28.10.2022

Kotitalouksien ja muiden vesihuollon asiakkaiden tulee varautua myös mahdollisen sähköpulan aiheuttamiin häiriöihin vesihuollossa. Tässä tiedotteessa on kerrottu toimintaohjeita, joiden avulla voi varautua ennalta poikkeavaan tilanteeseen. Tärkeintä on minimoida vedenkäyttö sähkökatkotilanteen aikana, vaikka hanasta vettä tulisikin. Näin saadaan pienennettyä jätevesimäärää kunnan viemärilaitoksen jätevesiverkostossa. Lisäksi varmennetaan se, että vettä pystytään toimittamaan koko kunnan alueelle mahdollisimman pitkään.

Mihin sähköä tarvitaan vesihuollossa?

Puhtaan hanaveden toimituksessa sähköä tarvitaan raakavedenotossa, veden käsittelyyn talousvedeksi ja veden pumppaamiseen vesijohtoverkostossa vedenkäyttäjille. Jätevesi siirtyy kiinteistöltä kunnan viemärilaitoksen jätevesiverkostoon viettoviemärin tai kiinteistökohtaisen kiinteistöpumppaamon avulla. Jätevesiverkostossa jätevettä siirretään viettoviemäreiden ja jätevesipumppaamoiden avulla edelleen jätevedenpuhdistamolle.

Miten sähkökatko vaikuttaa vesihuoltopalveluun?

Talousvedenjakelu vesijohtoverkostossa jatkuu lyhyen sähkökatkon aikana. Hanaveden tulo jatkuu yleensä lyhyen (2 tunnin) sähkökatkon ajan, sillä veden pumppaus vesijohtoverkostossa on varmistettu varavoimalla. Vesihuoltolaitos ja kunnan viemärilaitos tiedottavat tarvittaessa asiakkaitaan mahdollisesta veden käytön rajoittamisen tarpeesta. Mikäli sähkökatko pitkittyy, voidaan vedenjakelu joutua myös keskeyttämään. 

Miten vesihuoltolaitokset ovat varautuneet sähkökatkoihin?

Vesihuoltolaitokset ovat varautuneet sähkökatkoihin ja usein vesihuoltopalvelu jatkuu lyhyen sähkökatkon ajan häiriöttä. Vedenkäsittelyssä ja talousveden pumppauksessa on usein käytössä varavoimaa, jonka avulla talousveden toimitus on varmistettu myös sähkökatkon ajan.

 

MITÄ VEDENKÄYTTÄJÄT VOIVAT TEHDÄ TILANTEESEEN VARAUTUMISEKSI JA SIINÄ TOIMIMISEKSI?

Vesihuoltolaitosten varautumisesta huolimatta sähkökatkot voivat keskeyttää vedenjakelun. Kaikissa kotitalouksissa onkin hyvä olla osana kotivaraa varastossa puhdasta juomavettä muutaman päivän tarpeeseen, 6-10 litraa henkilöä kohden. Lisäksi on hyvä varata puhtaita kannellisia ämpäreitä tai kanistereita veden kuljetukseen ja säilytykseen. Lisätietoa kotitalouksien varautumiseen liittyen esim. www.72tuntia.fi.

Sähkökatko ei vaikuta hanaveden laatuun. Vesijohtovettä on turvallista juoda sähkökatkon aikanakin, ellei veden väri tai haju poikkea tavallisesta. Mikäli vedessä on tavallisesta poikkeavaa väriä, se johtuu yleensä verkostossa tapahtuneiden virtaamamuutosten irrottamista sakoista. Ongelma poistuu juoksuttamalla vettä, kunnes sen laatu on normaali.  Vesihuoltolaitos ja kunnan terveydensuojeluviranomainen tiedottavat tarvittaessa talousveden laatuun liittyvistä asioista.

Pyydämme minimoimaan vedenkäyttöä sähkökatkojen aikana. Esimerkiksi suihkussa käyntiä, kylpyä ja harkinnan mukaan vessanpytyn vetämistä on syytä välttää sähkökatkon ajan. Näin pienennetään jätevesimäärää kunnan jätevesiverkostossa ja ehkäistään vedenkäytön rajoittamisen tarvetta. Kiinteistöillä mahdollisesti olevien tulvimisen estolaitteiden toimivuus on syytä tarkistaa ja varmistaa ennen sähkökatkoja. Mikäli asiakkaalla on kiinteistökohtainen jätevedenpumppaamo, voi vedenkäytön jatkaminen aiheuttaa mahdollisen viemärin tulvimisen kyseisellä kiinteistöllä. Lisäksi kaukolämpöön kuuluvissa kiinteistöissä olisi toivottavaa, että lämpimän veden käyttö olisi mahdollisuuksien mukaan vähäistä sähkökatkon aikana ja noin puoli tuntia sähkökatkon jälkeen.

Mikäli sähkökatko aiheuttaa häiriöitä vedenjakeluun tai muuten vesihuoltoon, niistä tiedotetaan vesihuoltolaitoksen tai kunnan verkkosivuilla, joita kannattaa seurata. Vesihuoltolaitoksella on käytössä myös häiriötekstiviestipalvelu. Tekstiviestipalvelu käyttää asiakastietoihin tallennettua matkapuhelinnumeroa. Tärkeää on se, että asiakkaat muistavat ilmoittaa mahdolliset puhelinnumeromuutokset vesihuoltolaitokselle, jotta häiriötekstiviestit tavoittavat asiakkaat. Olemme muistuttaneet puhelinnumeroiden tarkistamisesta viimeksi 30.6.2022 vesimittarilukemapyyntöjen yhteydessä. Lähetämme lisäksi kaikille niille asiakkaille vielä muistutuskirjeen, joiden asiakastietoihin ei ole tallennettuna matkapuhelinnumeroa.

Vaikka toimitettu vesijohtovesi on hyvälaatuista, kiinteistön omistajien pitää huolehtia, että lämpimän käyttöveden järjestelmien lämpötila ei energiansäästöstä huolimatta laske niin alhaiseksi, että olosuhteet ovat suotuisat legionellabakteerien kasvulle. Jos legionellabakteerien pitoisuus nousee vesijärjestelmässä terveydelle haitalliseksi, ne voivat aiheuttaa hengitysilman kautta altistuneelle ja sairastuneelle pahimmillaan vaikean keuhkokuumeen. Legionellabakteerien kasvua vesijärjestelmissä voidaan torjua huolehtimalla, että lämpimän veden lämpötila on säännöllisesti vähintään 55 °C koko vesijärjestelmässä.

Pakkaskaudella vesijohdot ja -mittarit voivat jäätyä, jos ne ovat tilassa, jonka lämpötila pääsee laskemaan pakkaselle. Paras keino estää jäätyminen on eristää vesiputket hyvin ja pitää vesimittaritila lämpimänä.

Aikaisemmat uutiset

09.01.2024Verkostovetemme laadusta
17.11.2023TILANNE OHI / Loimaan veden antama veden keittokehotus
31.10.2023Muistutus: Älä jäädytä vesimittaria!
10.08.2023Vesimittarien lukupyynnöt 31.8.2023
10.07.2023KORJATTU / Sähkökatko Murron vedenottamon alueella
28.04.2023Tilinpäätös 31.12.2022
13.12.2022KORJATTU / Vuoto 13.12.2022 Murron alueella
07.11.2022Muistutus: Minimoi viemäriin laskettavan veden määrä sähkökatkon aikana!
03.11.2022Muistutus: Voit käyttää hanavettä myös lyhyen sähkökatkon aikana
02.11.2022Muistutus: Varaudu mahdollisiin vedenjakelun katkoihin ennalta

Siirry arkistoon »